Mali Pomocnicy

września 10, 2015

Jak dziecko w wieku przedszkolnym pomaga opanować innemu dziecku to, co samo potrafi. Analiza procesu uczenia się w diadzie mały nauczyciel – mały uczeń. Wnioski do praktyki pedagogicznej.

Dorośli nigdy nie rozumieją niczego sami i dzieci
są zmęczone wiecznym udzielaniem im wyjaśnień.
Antoine de Saint-Exupéry

Niniejszy artykuł przedstawia rozważania na temat praktycznych korzyści płynących z angażowania małych pomocników jako nauczycieli w grupach przedszkolnych. Obszarem mojego zainteresowania będzie tu proces uczenia się w sytuacjach, gdy jedno dziecko (o wyższych kompetencjach) uczy drugie dziecko, np. młodsze. Podjęty przeze mnie problem nawiązuje do modnego obecnie i zalecanego w edukacji uczniów starszych i młodzieży tutoringu rówieśniczego. Z badań wynika, że już dzieci w wieku przedszkolnym bardzo skutecznie uczą inne dzieci tego, co same potrafią1. Pomimo to w wychowaniu przedszkolnym bardzo rzadko korzysta się z tych możliwości edukacyjnych. Gruszczyk-Kolczyńska proponowała rozwiązania oparte na angażowaniu małych pomocników.2 Pomysł ten stanowi bardzo konkretny sposób na rozwiązanie trudnych problemów w nauczaniu grupowym, związanych z różnicami indywidualnymi w rozwoju dzieci. Prawdopodobnie główną przyczyną pomijania tego zasobu w wychowaniu przedszkolnym jest stosunkowo skromna wiedza na temat procesu uczenia się w diadzie dziecko-dziecko.

Aneta Babiuk-Massalska – psycholog

Aby przejść do artykułu kliknij tutaj!

Ćwiczenia buzi i języka

Promocja!

Tylko do końca września masz niepowtarzalną okazję, aby spotkać się z naszym doświadczonym specjalistą: psychologiem, terapeutą, logopedą lub pedagogiem zupełnie za darmo! Pozwól swojemu dziecku samemu wybrać najlepszego opiekuna.

Umów się na spotkanie!